Jag hade rutten klar inför årets Ockelbo gravel rally, men det är bäst att kolla läget i verkligheten. Det kan ju finnas andra intressanta vägar eller också är nån av de tänkta vägarna ofarbara pga. nån ny bom, fällda träd eller andra hinder. Så på söndagen den 2 augusti hade Henrik och bestämt att vi skulle köra en rekningsrunda. Vi träffades vid Medskogssjöns camping
Sen drog vi till vandrarhemmet, för det är ju där rutten ska starta.
Det tog inte lång stund innan jag hittade en ny väg.
Mina favoritvägar …. 🙂
Det finns några ställen med fin utsikt.
De som har varit med på tidigare Ockelbo gravel rally känner säkert igen fikaplatsen.
Vi gasade vidare.
Henrik körde på en vass sten som klämde hål i slangen. Ett tips är att ha minst 2 kg luft i framdäcket för det är mycket sten överallt.
Jag hade däckjärn, lagningslappar och en liten handpump. Men vi hade faktiskt behövt en ny slang, för den var ganska skadad.
Tillslut fick vi i alla fall luft i däcket och kunde köra vidare.
En sak som kan vara lite lurig är GPS’ens karta när man kör efter rutt eller spår. I det här fallet ser det ut som att “huvudvägen” går rakt fram.
Men när jag kom upp för det lilla backkrönet visade det sig att huvudvägen svängde höger. Här kunde det alltså ha blivit en krock om det hade kommit nån från motsatt håll på “huvudvägen” En ganska farlig korsning faktiskt, som jag kommer att varna för på körningen.
Vi körde vidare på de fina vägarna.
Vi drog till Sallys och käkade goda hamburgare.
Mätta och belåtna gasade vi vidare på de fina vägarna.
Ett tag såg det ut som att vi skulle klara oss från regnskuren, men det gjorde vi INTE.
Det här gamla banvallen är det tveksamt om jag tar med på rutten. Det är ett riktigt tjockt lager stenkross som är fruktansvärt löst. Visst, det går bra när man gasar, men efter några hundra meter är det en riktigt dålig bro också.
Vi träffade en snubbe som kom körandes på sin KTM 1190 och han hängde med oss på den sista rekningen för dagen.
Som sagt, jag trodde att rutten var klar men det är den inte. Första halvan duger, men det blir bitvis en annan sträckning på andra halvan, så alltså måste vi köra ytterligare en rekningsrunda.
Dagens tur blev 35 mil så det är “lite” jobba att få ihop en trevlig runda:)